Maaf oh Maaf

Pernah tak rasa macam nak minta maaf tapi tak boleh nak minta maaf. *apa pesen ayat belit sana-sini* Dalam hati rasa berkobar-kobar nak minta maaf tapi bila dah berdepan atau nak menaip whatsapp/bbm/wechat kat orang tersebut, terus kata maaf itu hilang. Pooff macam tak pernah wujud langsung dalam fikiran.

Macam tu lah aku rasa sekarang ni. Aku rasa nak minta maaf kat 2-3 orang tapi aku tak tahu macamana sepatutnya. Bukan sebab ada buat salah tapi sebab aku rasa bersalah diamkan diri/hilang macam tu je. Sedangkan sebelum ni aku dah pernah minta maaf. Sampaikan ada kawan aku kata aku dah nak mati ke yang sibuk minta maaf walaupun bukan hari raya. *ampes punya kawan doakan aku mati.* Tapi mati cepat bagus gaks. Taklah bertambah dosa lagi.

Konflik sungguh rasanya. Sedangkan bukannya besar sangat benda nak dibuat tu. Ke sebenarnya besar? Tapi kalau difikirkan secara mendalam *chheeewaahhhh!* maaf ni bukan perkara yang kecil. Ini kiranya secara am. Bukan khusus pada aku. Kenapa bukan perkara kecil? Sebabnya kalau kita betul ikhlas nak minta maaf, kita kena usaha bersungguh-sungguh. Bukan sekadar cakap “saya minta maaf” tanpa sepenuh perasaan. Beza orang yang bersungguh-sungguh minta maaf dengan orang yang sekadar melafazkan ni.

Kalau yang jenis minta maaf tetiap hari pun atau seminggu tu sampai 2-3 kali minta maaf, sukar nak pastikan sejauh mana keikhlasannya tu. Yelah kalau perkataan maaf tu macam dia cakap hai/bye, macamana nak tahu dia betul-betul maksudkan maaf tu. Ye? Tidak?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s